Saturday, 29 October 2011

Bengkel Penulisan Muda 2011

Posted by Faciteam on 05:08 with No comments


Bengkel Penulis Muda 2011.


                            'Membaca Bertemu Inspirasi, Menulis Melakar Ekspresi'

bersama Sr Rebecca Ilham, Penasihat II Grup Karyawan Luar Negara (GKLN) 

Tempat: Dewan Kuliah KAHS 

Tarikh:15 Okt 2011

Hari: Sabtu

Masa :8.00pg-5ptg 

Anjuran: IIUM Faciteam dan HEALS (Allied Health Science Students Society)








Cerpen-cerpen Rebecca Ilham pernah disiarkan dalam akhbar Berita Harian dan Mingguan 

Malaysia, majalah Dewan Sastera, Dewan Budaya, Tunas Cipta, Dewan Siswa, Dewan Kosmik


dan Sastera.net serta antologi cerpen terbitan GKLN: Jalan Jauh ke Ramallah dan Mengemis


di Kota Larangan. Kumpulan cerpen persendirian Rebecca, Kimono Ungu Bersulam Bunga.

Sekarang bertugas sebagai jurutera petroleum di ibu negara. 




Oleh;
Sarah Syazwani Bt Shaifuddin
Bendahari Bengkel Penulis Muda 2011

Bertemakan “Membaca Bertemu Inspirasi, Menulis melakar Ekspresi”, Program Bengkel Penulis Muda 2011 telah diadakan di Dewan Kuliyyah 1, Kuliyyah Sains Kesihatan Bersekutu anjuran IIUM FACILITATOR TEAM (FACITEAM) dan ALLIED HEATH SCIENCES STUDENTS SOCIETY (HEALS).

Pada awalnya kita mensasarkan penulisan bukan kreatif yakni merangkum artikel ilmiah dan responsif terhadap isu semasa. Namun 80 peratus suapan daripada pengisi bengkel, Saudari Hazwani berkongsi tentang penulisan kreatif.

Sebenarnya bengkel ini lebih dari itu. Kita mahukan peserta seolah mendapat gambaran awal ataupun big picture bagaimana proses menulis itu dalam masa yang sama tidak mengabaikan beberapa aspek fundamental dalam membina diri sebagai seORANG penulis. Penulisan kreatif (fiksyen) dan penulisan bukan kreatif (non fiksyen) memanglah berlainan dari beberapa aspek teknikal, walaubagaimanapun dari sisi fundamentalnya ia tetap sama. Siapa penulis? Mengapa PERLU menulis? Apa tujuan menulis? Ke mana hendak dibawa tulisan kalian itu?

Mari kita imbas kembali apa yang telah disampaikan Kak Haz beberapa jam yang lalu. Sebelum bengkel bermula dengan proses berkenalan dengan semua peserta. Latar belakang jurusan apa dan bahan bacaan siapa penulis yang digemari - dan kita (sebagai penganjur) dapat mengenali mereka dari sudut yang berlainan.

Slot 1, peserta banyak didedahkan dengan pengalaman penyampai, kisah bagaimana beliau mula menulis; iaitu dengan membaca. Bertepatan dengan tajuk slot, 'Membaca Mendesak Penulisan', Kak Haz berkongsi tentang latar belakangnya sebagai seorang pelajar yang gemar membaca. Rata-rata bila berkenalan dengan mereka yang memang rajin membaca, mereka bersetuju dengan perkara ini. Kepelbagaian bahan bacaan biasanya memberi stimulasi kepada pembaca itu untuk mengekspresikan pemikirannya (hasil pembacaan itu) dalam bentuk penulisan. Sebab itu Kak Haz menyedarkan kita melalui kata-kata A. Samad Said yang berbunyi, 'Membaca, membaca, membacalah, dan kemudian menulislah.'

Mengapa tidak terus membaca ya? ;)Namun, ketika usia sementah itu, Kak Haz tidak selektif terhadap pembacaan, apatah lagi mampu menapis segala macam 'perang pemikiran' yang dilancarkan oleh penulis buku-buku tersebut. Menerima dan menerima sehingga pada satu ketika berlaku konflik dalam diri beliau, yang membawa kepada persoalan, 'Aku mahu menjadi yang bagaimana sebenarnya?'

Saat usia makin bertambah Kak Haz mula mengenali dan memahami dengan apa yang dikatakan pandangan alam Islam dan mula selektif dengan bahan bacaan; baca yang penting-penting saja, tak perlu buang masa.

Pandangan alam Islam itu tidak pernah akan berubah, yang berubah hanya situasi semasa. Penulis yang perlu menzahirkan pandangan alam Islam itu melalui karya mereka sesuai mengikut situasi semasa. Dan itu memerlukan penulis melalui satu proses berfikir. Bagaimana proses berfikir itu mampu dicetuskan? Melalui pembacaan. Kekeliruan antara ma'na ilmu dan juga istilah informasi dalam kalangan menulis membawa kesan kepada pembaca. Justeru, penulis harus punya ilmu untuk membedakan antara ilmu dan informasi, kemudian diharmonikan dalam karya, dan apabila ia sampai kepada sasaran pembaca, mesejnya jelas; ilmu yang membawa kepada ma'na diri.

Kak Haz berkongsi lagi. Keyakinan untuk menulis datangnya juga dengan ilmu. Tuhan memberi kepada yang ikhlas mencari. Kenapa masih belum menulis? Kerana proses berhujah dan berdebat dalam diri masih belum selesai. Membaca mencetus proses berfikir -> Proses berfikir melibatkan perdebatan dalam diri; Kerana sebagai seorang penulis, kita bukan sahaja mahu menzahirkan keluh-kesah dalam masyarakat, masalah-masalah sosial yang tak pernah sudah, konflik dalam dunia sains yang rencam, permainan politikus dalam mencatur dunia; Tetapi sebagai seorang penulis kesemuanya itu perlu direncana dalam satu sempadan yang terhad (penulisan cerpen memakan 8-10 halaman), diolah dengan gaya bahasa yang berpadanan dengan sasaran pembaca, dan kita mahu mencari resolusi juga, itu yang kebanyakan penulis lewat hari ini terlepas pandang.

Pandangan alam Islam juga menolak sekularisasi ilmu, mana mungkin berlaku dikotomi aliran sastera dan sains. Sebagai pelajar Sains yang cenderung menggunakan logik, Kak Haz berkongsi satu perkara yang saya kira ia sesuatu yang baru. Katanya, 'Akak menulis cerpen, tapi masih menggunakan tatacara dalam kaedah Sains (Hipotesis--->Kesimpulan).' Elemen logik & empirikal ; Berasaskan fakta dsb bila diharmonikan dengan elemen kreatif dalam sastera dan diolah dengan teknik tulisan naratif, memang mampu mencetuskan karya yang bermutu dan apa yang penting, isinya mampu dihadam pembaca. Sebab itu Kak Haz mengingatkan kita tentang krisis sarjana & menara gading, yang kadangkala ilmu itu tidak sampai kepada masyarakat. Ya, memang benar tahap intelektual dan tingkatan ilmu itu berbeza, namun ada beberapa perkara yang masyarakat perlu ambil tahu dan diberitahu.

Slot 2, banyak menyentuh aspek teknikal, format dan medium penulisan. Unsur-unsur yang sering dibicara dalam karya fiksyen seperti penghasilan watak, tema dan persoalan, latar, nilai, plot, gaya bahasa dan sudut pandang. Teknik story telling dalam membuat artikel bukan kreatif, membuat ayat provokatif di awal penceritaan dan sebagainya. Maaf, saya tidak banyak ulasan tentang ini, mungkin rakan hadirin yang lain boleh membantu.

Slot 3, aplikasi; Jom Menulis! Ya, siapa sangka Saudara Arif Alwan mampu membuat hadirin pecah perut dengan karya santai tapi mengangkat isu kapitalis dan pasaran bebas dengan beranalogikan ubat gigi, berus gigi dan floss, Saudari Najibah Mahirah dengan isu yang agak 'feminis' (mujur saja rakan hadirin arjuna kita ketika itu cuma tinggal dua orang), Saudari S. Khadijah (Kak Joh) yang polos dalam menzahirkan perasaannya dengan situasi di hospital, Saudari S. Khodijoh (Kak Dodi) - dialog antara si ibu dan si anak yang berbicara tentang definisi jahat, Saudari Naili yang turut membawa hadirin tenggelam dalam emosi watak yang berkecamuk, Saudari Asilah yang mengetengahkan falsafah sains dalam dua rangkap cerpen, Saudara Muziru memesrakan konsep taa'dib SMN Al Attas dalam dialog antara 2 watak yang diciptakan, Saudari Nik yang bercerita mengenai pengalaman di dalam kelas yang amat dekat sekali dengan kita sebagai seorang pelajar dalam satu naratif yang sangat kreatif! (sekadar menyebut beberapa nama)

Semuanya dalam masa 20 minit, satu tempoh yang kritikal saya kira :)
Tuhan beri lebih baik dari apa yang kita minta, apa yang kita rancangkan. Tanggungjawab kita sebagai pendakwah lewat hari ini bukanlah semudah yang disangka. Cabaran-cabaran yang perlu dipikul berubah mengikut peredaran zaman. Justeru, ayuh mempersiap diri dengan ilmu dan memperkukuh pandangan alam dalam menghadapi hari-hari yang mendatang.

Sekalung budi, seribu jasa
Buat semua penganjur peserta;
Tiada daya, tiada upaya
Tuhan saja bisa membalasnya.

Semarakkan penulisan dalam diri anda!




Related Posts:

  • Bengkel Penulisan Muda 2011 Bengkel Penulis Muda 2011.                             'Membaca Bertemu Inspirasi, Menulis Melakar Ekspresi' bersama Sr Rebecca Ilham, Penasihat II Gru… Read More

0 comments:

Post a Comment